Bőrfestő Óvoda

Csernák Edina óvodapszichológus

1. Mióta dolgozol óvodapszichológusként, és mi inspirált arra, hogy gyermekekkel foglalkozz?

2020 óta dolgozom óvodapszichológusként. Már egészen általános iskolás korom óta szerettem a kisebb gyermekekkel foglalkozni, igyekeztem segíteni őket, játszani velük. Ez a gyermekszeretet később még erősebbé vált bennem, és valahogyan soha nem volt kérdés, hogy segítő szakmában szeretnék elhelyezkedni. 13 éves korom óta pedig evidencia volt számomra, hogy (gyermek)pszichológus leszek. Az egyetemi évek alatt önkéntesként táborokban, kórházakban, civil alapítványoknál több területen több korosztállyal volt lehetőségem megismerkedni, tapasztalatot szerezni. A Mosolygó Kórház Alapítvány és a Bátor Táborok révén foglalkoztam krónikus beteg gyermekekkel, a Motiváció Műhelyben hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeket segítettem egyéni és csoportos formában. Az óvodapszichológia mellett a mesterképzés összevont gyakorlati ideje alatt köteleződtem el. Azóta viszont szívügyemnek tekintem a pszichológia ezen területét.

2. Mi jelenti számodra a legnagyobb kihívást a munkádban?

Talán az egyik legnehezebb kérdés a munkám területén a határok meghúzása és betartása. Itt elsősorban nem a tanácsadói folyamat és az ülések kereteire, határtartására gondolok, ezekben elég szigorú és következetes vagyok. Hiszem, hogy ezt a munkát fél jelenléttel nem lehet, és nem érdemes végezni, igyekszem szívvel-lélekkel jelen lenni. Így sokkal inkább az érzelmi megküzdésre, a bevonódás mértékére gondolok, amikor a határokról beszélünk. Hiszen segítő szakemberként empatikus, értő figyelemmel csak úgy tudok jelen lenni, segíteni a hozzám fordulóknak, -legyen akár szülő, gyermek vagy kolléga - ha valamelyest belehelyezkedem az ő helyzetükbe, érzés világukba, miközben valamit magamból is átadok nekik.

3. Mikor érzed úgy, hogy sikeres volt a napod?

Pszichológusként, bármely területen is dolgozunk, mindig nehéz meghatározni, megfogni, hogy mi a siker. Nagyon sok tényező gyakorolhat hatást egy gyermek fejlődésére, egy család életére, a csoportban zajló eseményre, ezek közül jó néhányra nincs direkt kontroll a kezünkben. Ezért számomra akkor sikeres egy nap, ha akár csak egy személynek tudok értő figyelmet, megértést adni. Soha nem tudhatjuk, mit visz magával ebből, a feltétel nélküli elfogadás érzéséből.

4. Hogyan egyezteted össze a magánéletedet a munkáddal?

Szerencsére megértő és támogató családom, társam van, akik elfogadják, hogy számomra ez nem csak egy munka, hanem hivatás. Tiszteletben tartják a folyamatos fejlődés, képződés iránti vágyam, és eltűrik, hogy a családi ebédek, hétvégék helyett olykor az iskolapadban vagy a képzőhelyeken ülök, és mindig újabb és újabb módszert igyekszem elsajátítani. Ugyanakkor hosszú távon törekszem az egyensúly fenntartására, így a szabadságok alatt kizárólag a családra fókuszálok.

5. Milyen képzésekben vettél részt, és ezek hogyan segítik a munkádat?

2019-ben végeztem a Szegedi Tudományegyetem pszichológia mesterszakán iskola- és tanácsadás szakirányon, amely a legfőbb alapját, mondhatjuk, a bázisát jelenti az óvodapszichológiai munkának. Ezen a szakirányon széleskörben az iskola- és óvodapszichológiai tevékenységre irányuló tárgyak, ismeretek elsajátítására van lehetőség a tágabb rendszer megismerésétől kezdve az egyéni és csoportos formában történő esetvezetés képességéig. A mesterképzés alatt végeztem el a Kalandok és Álmok Szakmai Műhely élménypedagógiai képzését, valamint a Gordon Tanári Eredményesség Tréninget, amely az asszertivitás, a hatékony asszertív kommunikációt helyezte a fókuszba. Mindezek szintén alapkövét jelentik számomra az egyéni és csoportos formában vezetett folyamatoknak, nincs is olyan konzultáció, ülés vagy foglalkozás, ahol én magam ne alkalmaznám vagy ne esne szó ezek elveiről, alapjairól. Ugyancsak a mesterképzés alatt kezdtem el az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán tanulmányaimat, 2021-ben szereztem meg gyógypedagógus diplomámat. Az itt szerzett ismeretek rengeteget jelentenek a gyermekek fejlődésével, fejlesztésével kapcsolatos kérdésekben. Emellett a tavalyi év során a Jógakaland gyermekjóga oktató képzését végeztem el, jelenleg pedig a MAKOMP Egyesület Komplex Intagratív Gyermekterapeuta képzésében veszek részt, amely többféle módszer - pl. játékterápia, meseterápia, rajzterápia, gyermek KIP, hogy néhányat említsünk - elsajátítását teszi lehetővé. Mindezek a módszerspecifikus ismeretek széleskörű perspektívával bővítik a szakmai szemléletemet, amivel egy adott esetre fókuszálok, valamint lehetővé teszik, hogy az adott esetben, folyamatban a felmerülő nehézség és az érintett személy(ek) egyéni sajátosságait figyelembe véve a leginkább hatékony eszközzel dolgozzunk az elakadás megoldásáért.

6. Miért jó a Bőrfestő Óvodában dolgozni?

Nagyon megtartó és pozitív a munkaközösség. Bármi történik, mindig akad egy mosoly, egy ölelés, jó kívánság a folyosón, a csoportszobában vagy az irodán. Emellett a humor, a közös nevetés is fontos. Inspiráló, hogy a kollégák nyitottak az együttműködésre, ha valamilyen új témát vagy tevékenységet szeretnék bevezetni. Emellett ők is folyamatosan törekednek a megújulásra, új ötletek megvalósítására. A vezetőség támogató a fejlődés, továbbképzés ötletében, folyamatában.


Amivel hozzám fordulhatnak:

  • Beszoktatással, Beilleszkedési problémákkal kapcsolatos kérdések
  • Magatartásbeli, viselkedésbeli kérdések – agresszió, szorongás
  • Gyermek fejlődésével, képességeivel kapcsolatos kérdések
  • Önszabályozással (alvás, evés, szobatisztaság) kapcsolatos kérdések
  • Családi változás, krízis

Amennyiben úgy érzik, valamely kérdés az Ön esetükben aktuális, vagy esetleg Önben/Önökben merültek fel kérdések, amelyekre jól esne választ találni, forduljanak hozzám bizalommal a nevelési év bármely szakaszában!

Elérhetőségem:

E-mail: csernak.edina.pszichologus@gmail.com

Telefon: az óvodai csoportban az óvónőktől elkérhető